XXIX | Teaching & Learning Sciences
CURRICULUM: T&LS5 - Didattica generale e didattica delle discipline stem/ Didactics & Stem
Sede prevalente delle attività: Università degli Studi di Cagliari
KEYWORDS: Mathematics Education, Computational transposition, Technology Enhanced Learning (TEL), Conception-knowing-concept model
La ricerca, inquadrata nella teoria Vigotskiana della mediazione semiotica (riferimenti: Bussi, Mariotti, Damiano), studia l'impatto dell'intelligenza artificiale nella didattica della matematica, basandosi sui lavori di Nicholas Balacheff (cK¢ model), Tall, Vinner. Con un'indagine pratica, si analizza come il modello GPT interpreta e risolve problemi matematici estratti da diversi contesti (es. prove INVALSI). Questo sarà un primo step per individuare in quali frangenti l’AI può intervenire a supporto del docente per contribuire alla didattica, sia in fase di progettazione che didattica attiva.
The research, framed within Vygotskian theory of semiotic mediation (references: Bussi, Mariotti, Damiano), investigates the impact of artificial intelligence in mathematics education, drawing on the works of Nicholas Balacheff (cK¢ model), Tall, and Vinner. Through a practical inquiry, the study examines how the GPT model interprets and solves mathematical problems drawn from various contexts (e.g., INVALSI exams). This serves as an initial step to identify the scenarios in which AI can support teachers in both instructional design and active teaching phases within mathematics education.
EMAIL: g.nieddu@unimc.it