XXIX | Teaching & Learning Sciences
CURRICULUM: T&LS4 - Didattica generale e didattica delle discipline umanistiche/ Didactics & Humanities
Sede prevalente delle attività: Università degli Studi di Napoli Parthenope
KEYWORDS: Educational Poverty; Pedagogy; Longlife learning; Social Humanities; Inclusion
Il progetto esplora l'impatto di povertà educativa e abbandono scolastico in ambienti vulnerabili e multiculturali, puntando su didattiche inclusive in ottica di lifewide learning. Attraverso metodologie di ricerca-azione-partecipata (RAP), si cercherà di rafforzare l’hub tra terzo settore e scuola, al fine di incidere sull’empowerment nei pre-adolescenti italiani e stranieri coinvolti. Per fronteggiare le nuove sfide poste dalle migrazioni, le social humanities hanno un ruolo cruciale proponendo un approccio pedagogico olistico che promuova agency individuale e networking per un'educazione orientata al benessere psicofisico e all’integrazione tra i soggetti coinvolti.
The research project aims at investigating the impact of educational poverty and school dropout in vulnerable and multicultural environments, focusing on inclusive didactics from a lifelong learning perspective. Through participatory action research (PAR) methodologies, it aims to strengthen the hub between the third sector and schools, impacting the empowerment of involved Italian and foreign pre-adolescents. Facing the challenges posed by migration, social humanities play a crucial role by advocating a holistic pedagogical approach that fosters individual agency and networking for an education geared towards psychophysical well-being and integration among participants.
- EMAIL: s.gemma@unimc.it
- ORCID 0009-0003-6608-9589
- RESEARCHGATE