INTERNATIONAL WORKSHOP / Enhancing Sustainable Tourism in Adriatic-Ionian Region

The role of Universities and Public-Private Partnerships

16/09/2016

Università di Macerata

September 15th -16th

L’evento vuole contribuire alla definizione della visione e delle politiche in tema di turismo sostenibile, ovvero uno dei quattro pilastri della strategia EUSAIR, anche con riferimento alla valorizzazione dei beni culturali e allo sviluppo di una economia basata sulla cultura. La conferenza prevede panel tematici e opportunità di networking per le start up innovative nell’ambito del turismo e delle industrie culturali e creative. Il convegno sarà aperto il 15 settembre da una tavola rotonda che coinvolgerà gli attori istituzionali (Rappresentanze diplomatiche, ministeri competenti, organi della governance della Macroregione, autorità regionali).

In line with the EU Strategy for the Adriatic and Ionian Region (EUSAIR), the University of Macerata promotes initiatives focused on the enhancement of European cultural heritage and the innovation of cultural offer for sustainable tourism development, also through the involvement of cultural and creative industries. The Italian Ministry of Cultural Heritage and Tourism has recently opened a participatory approach, involving several stakeholders for the definition of a national strategy for sustainable tourism. It is expected that the main outcomes will form the basis for a new Italian way to sustainable tourism. The Strategy will be developed and shared in the next years with cross-border regions. Universities will be asked to move beyond the traditional missions of teaching, researching and knowledge transferring. The role of Universities as co-creators of sustainability and the pursuing of long lasting public-private partnerships (PPPs) will constitute building blocks of initiatives, projects and activities for social and economic development.

• Parallel Sessions / Polo Didattico Pantaleoni / h 9.30-11.00
  • Parallel Sessions / Polo Didattico Pantaleoni / h 11.30-13.00